Pages

Friday 27 July 2012

Satellite Dish Size







Apa yang saya ingin kongsikan kali ini adalah berkaitan dengan saiz dish satellite tv yang ada di Malaysia dan juga di dunia.
Apa yang biasa kita lihat ialah dua jenis dish satellite tv sahaja yg terdapat di Malaysia iaitu dish A$terok Kelabu dan dish A$terok hitam. Kedua2 dish ini mempunyai rupa yg sama tetapi tidak sama pada saiz dan signal strength dia. Dish A$terok kelabu saiznya hanya 60cm dan hanya support channel2 sd sahaja dan ia jugaa lebih cepat lost signal semasa hujan.

Dish A$terok hitam pula berukuran 65cm, lebih 5cm dari yg kelabu tetapi kelebihan 5cm ini memberi banyak impak kepada signal strength dan video format yg di support. Dish A$terok hitam ini dapat menerima signal HD dari satellite Me@s@t 3/3a (pengguna A$terok sahaja) dan signal strength lebih kuat berbanding dish A$terok kelabu. Hujan lebat pn kadang2 tak terganggu siaran A$terok.






Dua dish di atas ini pula dikenali sebagai mesh dish (bawah) dan solid dish (atas). Kesemua satellite tv dish mempunyai persamaan iaitu untuk menerima signal dari satellite, tetapi ada perbezaan antara mereka dari segi had kecapaian, kekuatan signal dan many in one.

Perbezaan dari segi kecapaian signal satellite, ia berbeza kerana saiz dish memainkan peranan yang penting. Sebagai contoh, dish A$terok hitam 65cm hanya boleh menerima signal satellite dari malaysia dan thailand tetapi solid dish yang bersaiz 210cm dan mesh dish yang bersaiz 6 kaki dapat menerima signal daripada banyak lagi negara2 jiran seperti viatnam, jepun, indonesia dll.

No comments:

Post a Comment